Aku pasrah, Ya Allah...

~~salam warahmatullah,

~~kurang lebih pukul 12 tengah malam (31 januari 2011), abang kepada suami saya call. lama jugaklah dia bercakap dalam telefon. dengar macam serius amat perbualan dorang.

~~saya dah tak sedap hati, terus masuk bilik, tak lama lepas tu suami letak phone. "kenapa, bang?" soal saya. suami terpunduk. dia pegang kepala dengan dua belah tangan. air muka dia berubah. "siapa yang call tadi?" soal saya lagi. ingatkan dia tak nak jawab dah. tak lama sebelum dia angkat muka, dia pandang saya. "abang yie call. mak...hanyut dalam banjir, tak jumpa lagi," tergamam saya tak terkata apa. air mata dah meleleh dah.

~~"macam mana boleh jadi macam tu?" kata saya, memang tak puas hati la sebab tatau punca hanyut. "banjir teruk, kereta tenggelam. abah tak sempat nak selamatkan mak..." wahh, lagi hebat air mata mengalir. saya tak tahu nak buat apa. sudahnya saya ambik wudhuk dan nak buat sunat taubat serta hajat.

~~dalam raka'at pertama, saya nampak mak mertua datang pada saya, cantik sangat. pakai jubah putih, bertudung labuh. sedangkan dalam hayat dia, langsung tak da jubah putih...tiba2 sebak bertandang. saya kuatkan semangat. gagah untuk naik rakaat kedua. dan saya masih nampak mak mertua saya datang. tapi dia semakin menjauh dari saya. seolah-olah mengucapkan salam terakhir...saya sangka hati saya kuat untuk menerima dugaan ini. tetapi sebaliknya. saya tak dapat habiskan sunat hajat tu. baru habis al-fatihah, terus saya geleng2kepala.

~~suami saya yg seperti kehilangan kata-kata, terkejut. saya menangis semahu2nya kat atas katil.
"abang, sayang nampak mak dah pakai jubah putih," tersedu2 saya ucapkan perkataan tu.. disebabkan tu, suami saya tak dpt menahan air mata, dan turut sama menangis..."abang harap mak selamat," hanya itu kata2 suami saya kemudian dia peluk saya dari belakang..

~~dipendekkan cerita, kurang lebih pukul 2.30 pagi tadi (31 january 2011) abang yie call. dia yang sememangnya terkenal dengan abang yg paling tenang, menangis. "wan, mak dah meninggal..." hanya itu ungkapan yg keluar sebelum dia letak hp.

~~saya yang masih lagi terpinga2, terkejut bila suami saya ucapkan kalima "innalillahi wa inna ilaihi raji'un" terus segar mata saya ni, "abang, kenapa abang cakap mcm tu?" soal saya. "mak dah meninggal, sayang"...

~~Ya Allah sungguh berat dugaan yang Kau berikan. tapi, cukup untuk aku panjatkan kesyukuran padaMU...limpahkanlah rahmat dan kasih sayangMu kepadanya..amin ya rabbal 'alamin...

Cara Sufi dalam Membersihkan diri Daripada Sifat tercela

~~bagi orang yang benar-benar ingin mendekatkan dirinya dengan Tuhan, maka ia haruslah berusaha untuk menghilangkan sifat2 tercela yang ada dalam dirinya. kerana jika sifat-sifat tersebut masih bersarang di dalam diri manusia, sudah tentu ianya akan menjadi hijab baginya untuk berhubungan dengan Allah. di antara sifat2 tercela yang harus segera dilenyapkan itu ialah:

  • Hasad
  • Takbur
  • ujub
  • Riyak
  • Bakhil dan cinta kekayaan
  • mencintai kemasyhuran
  • marah
  • mengumpat
  • mengadu domba
  • berdusta
  • banyak bercakap yang tidak berfaedah
video

Rindu mereka...


~~salam warahmatullah...

~~di pagi ahad ni, memang tak tahu nak buat apa. amatlah bosan sekali. perut asyik memulas diselangseli dengan muntah2. (bukan pregnant yaw! haha). ni semua bahana makan ikut selera, bukan ikut gerak hati. skang terimalah padahnya, ye tak?. hehe

~~okey la, ada di antara sahabat2 semua kenal saya, ada yang akrab melalui YM tanpa pernah melihat wajah saya. tapi bila dah masuk blog ni, wah, itu rupanya empunya diri. tapi...orang yang melahirkan saya, tak ramai yang kenal. atau mungkin juga, langsung tiada di antara sahabat2 semua tidak tahu permulaan hidup saya. jadi tidak mahulah saya menjadi seperti kacang lupakan kulit.

~~sebelum saya tunjukkan rupa mak dan ayah saya, elok saya bercerita serba sedikit latar belakang dua hamba Allah yang dianugerahkan saluran dalam melahirkan saya.

~~ayah saya dikenali dengan banyak nama. antaranya termasuklah, Pak Mid blok 8 (sebab kat kawasan saya tu ada 3 org Pak Mid. hehehe), tok ayah, ayah mid dan paling special is ABAH dalam kalangan kami anak2 dia. hehhe. ayah saya ni low profile sahaja orangnya. tak suka bercakap hal yang remeh. kalau kami anak2 dia mengata orang depan-depan dia, dia akan guna ayat ni "macamlah kome tu elok sangat" amek, sentap tu. hahaha.

~~ni pulak perenggan mengenai mak saya. mak saya ni perangai dia sekarang lebih mirip abah saya. tapi tidaklah pendiam. kuat membebel. hahaha. biasalah kan, kalau ayah pendiam, mak selalunya kuat bebel. mak saya ni pantang kalau anak2 dia tak bangun subuh. sebab dia kena wat report kat abah saya setiap hari. ehehe. tapi, kalau dah buat subuh, kitorang dibenarkan tido selama mana yang kitorang nak. dasatnye. haha. walaupun macam tu, tak pernahla pulak saya tido sampai pukul 12 tengahari. orang dah bagi betis nak peha pulak. amboiii!!

~~hurm itulah serba sedikit info mengenai mak dan ayah saya. nanti, di masa yang mendatang, saya selitkan pulak cerita adik beradik saya. insyaAllah, saya tak janji ok?, hehe.

~~kat bawah ni gambar mak ayah saya. ni pun gambar lama, lebih kurang 4,5 tahun yang lepas. ayah saya ni susah nak bergambar. kiranya yang ni terlepas dalam kamera kami yang kemudiannya diedit.

Iklan tisu kleenex yang kononnya "disumpah"

video

Iklan tisu Kleenex ini yang menampilkan seorang gadis dan bayi Oni (iblis jepun) merah yang menimbulkan ketakutan selepas disiarkan di jepun pada tahun 1985, dan beginilah kisahnya...

~~selepas iklan ini ke udara, mula tersebar khabar angin tentang nasib malang orang-orang yang terlibat. Matsuzaka Keiko, pelakon iklan itu dikatakan telah mengandung anak Oni. Ada yang mendakwa dia dimasukkan ke hospital selepas mengalami tekanan jiwa.

~~Budak kecil yang melakonkan watak Oni pula, dikatakan mati mengejut dalam keadaan misteri. dan seorang demi seorang, seluruh kakitangan unit produksi jatuh sakit atau mengalami kemalangan pelik.

~~Lagu iklan ini juga mendapat perhatian. ada yang berkata lirik ini seperti sumpahan bahasa Jerman, dan ada yang berkata muziknya berbeza-beza mengikut waktu. Apabila iklan ini disiarkan pada lewat malam, suara penyanyi yang merdu akan bertukar menjadi suara garau perempuan tua dan membawa nasib malang kepada sesiapa yang mendengarnya. pendek kata, tiada kebenaran dalam dakwaan ini. namun, iklan ini telah gagal mendapat respon yang diinginkan.

sumber dipetik daripada: Komik kreko
keluaran 21 januari 2011

P/S:apapun ini hanyalah kebetulan sahaja :)

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com