Mike Tyson

~~Michael Gerard Tyson atau nama Islamnya Malik Abdul Aziz lahir pada 30 Jun 1966 di New York City, Amerika Syarikat.

~~Merupakan seorang peninju profesioal dan mantan juara kelas berat. Jolokan nama "Mike Tyson" secara amnya ialah "Iron Mike" merujuk postur tubuh yang kuat bagaikan besi.

~~Media massa lebih suka menyebutnya sebagai "The Baddest Man on Earth" yang merujuk kepada perangainya yang buruk samada di dalam atau di luar ring tinju.

~~Mike Tyson seorang peninju yang paling ditakuti kerana keganasannya.

~~Kehidupan semasa mudanya, Mike Tyson seringkali keluar masuk penjara kanak-kanak dan diberhentikan sekolah. Ketika menyambung persekolahan di sekolah budak nakal, Mike Tyson ditarik keluar oleh pelatih tinju terkenal, Cus D'Amato apabila melihat potensi dan bakat yang ada pada Mike Tyson.

~~ Mike Tyson mengatur langkah bermula dari seorang peninju amatur sebelum terjun ke bidang peninju profesional, setelah kalah angkabdalam kelayakan tinju amatur menuju Olimpiade dari Henry Tillman.

~~Bertanding secara profesional kali pertama pada 6 Mac 1985 di Albany, New York dan menang pada pusingan pertama. Sebanyak 15 kali bertinju pada tahun 1985, memenangi pertandingan dengan KO (knockout), dan hampir kesemuanya pada pusingan yang pertama.
~~Pada 1986, dia bertanding sebanyak 16 kali, melonjak dalam peringkat para peninju dan menarik perhatian media massa. Pada 22 November 1986, Tyson mendapat kesempatan pertama untuk meraih gelar melawan Trevor Berbick untuk kelas berat versi WBC (World Boxing Council).

~~Dua pusingan kemudian, ketika berumur 20 tahun, Tyson menjadi juara dunia kelas berat termuda di dunia.

~~Pada 1987, Tyson mempertahankan gelar melawan James Bonecrusher Smith pada 7 Mac di Las Vegas Nevada. Tyson menang angka dan menambahkan gelarnya WBA milik Smith menjadi koleksinya.

~~"Tyson Mania" meledak di media massa. Dia mengalahkan Pinklon Thomas pada Mei dengan KO di pusingan keenam.

~~Pada 1 Ogos, dia merebut gelar IBF (International Boxing Federation) dari Tony Tucker dengan menang angka untuk menjadi "juara tinju dunia kelas berat sejati".

~~Setelah itu, dia hanya bertinju sekali lagi pada 1987 melawan juara Olimpiade 1984, Tyrell Biggs pada bulan Oktober, menang KO pada pusingan ketujuh.

~~Pada 1988, Tyson bertanding sebanyak 3 kali melawan peninju veteran dan mantan juara kelas berat Larry Holmes pada 22 Januari dengan kemenangan TKO (Technical Knockout) pada pusingan keempat, melawan Tony Tubbs dari Tokyo pada Mac, KO pusingan kedua dan melawan Michael Spinks yang diramalkan menjadi lawan berat Tyson, pada 27 Jun dan tersungkur KO pada minit ke 90 dalam pusingan pertama.

bersambung...

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com