~~Mati??~~

~~hah, mati???!! siapa yang mati? siapa yang meninggal dunia?? hehe, saja je kan bikin gempak tajuk pagi-pagi buta ni. Salam warahmatullah. mula tadi nak letak puisi tentang "ibu"..tapi tak dapat nak upload gambar... takpe lah, kita layan topik ni dulu.

~~Mati, Meninggal dunia...dua frasa berbeza tetapi punyai maksud yang sama. Ya! setiap orang pasti akan merasai 'nikmat' kematian. Berbahagialah mereka yang telah cukup amal ibadahnya...

~~Aku, kita, kau dan dia...apakah sudah cukup segala amalan di dada? Sudah penuhkah iman yang benar-benar mantap? Terkadang dalam diam, kita sendri mengaku bahawa kita adalah yang terbaik. menuding jari pada semua keburukan manusia lain...tidak macam kita ni, amalan memenuhi dunia. semua baik-baik belaka. Tetapi, pernahkah kita terfikir bahawa Allah akan menerima segala amalan baik tu?? Tepuk dada tanya hati...tepuk dada tanya nurani...pasti ada jawapannya. Tepuk dada tanya iman...bukan lagi jawapannya...kerana kita tidak tahu sebanyak mana iman yang kita ada...10%kah? 20%kah? 50%kah? 80%kah ataupun 100%??

~~Kita mengaku kita beriman dengan Allah, tetapi pengakuan itu hanya dengan lidah, lisan, rongga mulut. Bagaimana dengan hati? Apa pula yang dimaksudkan dengan 'berikrar dengan hati'? Apakah cuma cakap dalam hati "Aku beriman dengan Allah"? Begitu ke? Kalau itu jawapan kita, maka, masih belum lagi kita beriman. Berikrar dengan hati adalah yakin, percaya yang tetap dan teguh bahawa Allah itu ada. Tiada Tuhan melainkan Allah! Apa itu "Tiada Tuhan melainkan Allah?" Apa itu "Laailaahaillallah?" Apa itu Tuhan? Siapa itu Allah??Apakah Allah dan Tuhan itu sama? hehe susah kan nak fikir. pening kepala?? nanti kita bincang bab ni kemudian. insyaAllah.

~~Apakah kita benar-benar Islam yang beriman? Pilihlah salah satu situasi yang menjadi cita-cita kita semua. kemudian, berusaha mengejar cita-cita tersebut. InsyaAllah, You'll find your way~~

  • Islam di sisi manusia, kafir di sisi Allah
  • Kafir di sisi manusia, Kafir jua di sisi Allah
  • kafir di sisi manusia, Islam di sisi Allah
  • Islam di sisi manusia, Islam jua di sisi Allah
fikirkan... cari keputusan cita-cita yang terbaik...

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com