~~Cerita seorang ibu~~

Salam Warahmatullah...

Belum terlambat kot untuk saya turut sama mengucapkan 'Selamat Hari Ibu' untuk seluruh ibu-ibu di Malaysia. Semoga anda semua dirahmati Allah. Anak-anak yang di rantauan, dah hubungi ibu anda belum? Saya cuba call mak saya dari malam tadi dan sampai sekarang ni masih belum boleh cakap dengan dia. sebab asyiklah sibuk dengan kenduri. hehe.

~~Ok lah, sempena hari ibu, saya nak cerita sikit pengalaman saya menjadi seorang ibu kepada bayi perempuan yang diberi nama Nurani Syahadah.

~~Saya mengandung seperti mana wanita yang bergelar isteri dan ibu. Saat itu terasa cukup manis sekali. Dalam sakit...ada bahagia, dalam derita...ada ketawa.

~~Saya cerita secara ringkas saja lah. takkan nak terlalu detail dalam setiap hari sepanjang 9 bulan. jenuh la saya. haha. Okey, cerita bermula sewaktu usia kandungan saya mencecah angka 7 bulan. Petua orang dulu-dulu salah satunya adalah rajin berjalan. sebabnya nanti senang nak bersalin. Hehehe. Memang petua tu yang saya ikut. Saya memang rajin berjalan. hehe.

~~Suatu hari, masa tu usia kandungan di hujung bulan yang kelapan..saya mengadu kat mak saya. kenapa saya rasa sakit di bahagian kaki. kedua-dua kaki saya terlalu sakit untuk digerakkan. untuk bangun berdiri apatah lagi, terlalu perit. tapi jawapan mak saya sedikit sebanyak melegakan hati saya. Dia kata mungkin sebab saya terlalu banyak berjalan. Jadi dia nasihatkan saya supaya banyak berehat.

~~Masuk pertengahan bulan ke sembilan, keadaan saya makin teruk. saya bergerak dengan mengheret kaki. wah sadisnya nak jadi seorang ibu ni. hehehe. kebetulan masa tu suami saya cuti, jadi dia balik jenguk saya yang dah dihantar ke kampung. dia jemput saya dari rumah mak ayah saya untuk di bawa ke rumah mertua. sebenarnya dekat je rumah kami. tak sampai 15 minit pun. hehehe.

~~Waktu maghrib kalau saya tak silap, saya ke bilik air nak ambik wudhuk. Masa tu saya solat dengan duduk atas kerusi. hehehe. siapa yg mengandung, dia fahamlah kot. Arwah mak mertua saya kebetulan basuh baju. mesin basuh dalam bilik air. dia dah cuci lantai tu bila saya nak masuk ambik wudhuk. dia siap pesan suruh hati-hati takut licin. elok je saya masuk bilik air, saya tergelincir. mujurlah sempat berpaut pada dinding bilik air. hehehe. tapi disebabkan kejadian tu, saya langsung takleh jalan.

~~begitu begini, sampai lah saat saya nak bersalin. pukul 4 pagi, saya dengar akak sebelah katil saya, menjerit2 sakit. seorang nurse datang kat dia "oh baru 4 cm" kata nurse tu. masa yang sama, saya rasa senak kat perut. dahi dah berpeluh-peluh. sakitnya hanya Allah je yang tahu. sempat lagi saya bercakap sorang2 dalam hati "ya Allah, macam ni ke nak bersalin..." tapi saya tak ada pulak menjerit sakit. hehehe. saya cuma cakap pada diri sendiri bahawa kesakitan yang saya alami tu, cuma sedikit sahaja. saya yakin mampu bertahan. sampailah saya rasa tilam saya basah...baru saya menjerit panggil nurse.

~~bila nurse datang, dia boleh tanya pulak kenapa...saya cakap saya dah sakit sangat ni. "Eh, muka awak nampak macam tak sakit pun. bersih segar je," nurse tu balas. masa tu bengang nye saya. boleh ke nurse cakap macamtu. dia tak check pun keadaan saya. tapi disebabkan 1st time nak bersalin, saya tak cakap apa-apalah. sampai pukul 6 pagi, azan subuh pun dah berkumandang, saya mengesot turun katil. kenapa ye, saya rasa kekuatan saya ada bersama waktu tu. sedangkan saya lumpuh. akak yang duduk depan katil saya perasan, dia terus tekan suis kecemasan untuk pesakit. kelam kabut nurse datang. tengok bukaan dah 6cm. kebetulan ada sorang doktor kot kat situ, dia marah nurse2 yg bertugas. nasib akak yang tolong tekan suis tu cerita perkara yg sepatutnya. hehe.

~~saya dibawa ke bilik bersalin. masa tu...saya tak ingat apa dah. hanya 'laailahaillallah' itu je yg bermain di bibir, hati, akal dan 'pandangan mata'. bila saya kembali ke alam nyata, baru saya rasa balik kesakitan kontraksi tu. nafas langsung tak terkawal. dalam bilik tu, tak ada sesiapa, hanya saya seorang. saya motivasi diri sendiri agar kawal pernafasan. hahaha. lawak pun ye jugak. pukul 8.30 pagi, beberapa budak pelatih masuk. saya tak pasti siapa yang pegang tangan saya. saya cuma yakin dia seorang perempuan bertudung labuh, sopan dan cantik.

~~ringkasnya, tepat jam 9.03 minit pagi, saya selamat melahirkan bayi perempuan. masa proses jahitan, saya nampak doktor ambik ubat bius. wahh boleh pulak saya suruh dia letak bius banyak2. memang bagus doktor ni, dia ikut apa yang saya cakap. haha.sampaikan masa dia jahit tu, saya tak rasa apa-apa. boleh pulak tertidur.

~~oklah, tu je cerita cincai mengenai saya seorang ibu. hehehe. layan jelah ye.

3 comments:

  1. alhamdulillah...slmt ari ibu kak pia...insyaallah,klu rzki b'salin normal lg nk try la request bius banyak2...hehehe...

    ReplyDelete
  2. along//hahahaha. req bius banyak2 kalau dapat tau tu doc pelatih. hehehe

    ReplyDelete
  3. laaa...doc pelatih ke...hahaha...yg jahit along dulu mmg doc pakar bab2 jahit nie...kang kalo request mau kene basuh dgn die plak...

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com