Najib : Dunia lebih selamat dengan kematian Osama

atuk Seri Najib Razak berkata dunia akan lebih selamat dan aman berikutan kematian pemimpin pengganas Al-Qaeda, Osman bin Laden, dalam satu operasi oleh pihak keselamatan Amerika Syarikat bersama Pakistan di luar Islamabad hari ini.

NONE
Perdana Menteri berkata kematian Osama adalah juga satu pengajaran bahawa keganasan tidak membuahkan sesuatu kebaikan sebaliknya membawa kemudaratan kepada semua pihak.

"Saya berharap bahawa pada masa akan datang, dunia akan lebih sedar bahawa keganasan bukanlah satu pendekatan yang patut dilakukan untuk mencapai apa juga tujuan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan sambutan Rumah Terbuka Hari Vaisakhi 1Malaysia di Dataran Merdeka, di Kuala Lumpur.

Najib berkata kerajaan Malaysia telah mengambil sikap menentang sebarang bentuk keganasan dan kefahaman yang keterlaluan ataupun ekstrem.

NONE
"Ini adalah selaras dengan prinsip agama Islam di mana perbuatan membunuh orang awam adalah dilarang dan ditegah dengan kerasnya oleh agama Islam," katanya.

Najib berkata Osama telah menggunakan Islam dalam perjuangannya dan telah memberi imej yang cukup negatif dan buruk terhadap Islam.

"Sebab itulah, sebagai negara di mana majoritinya umat Islam, kita mesti juga menunjukkan pendirian kita yang mana dalam kita memartabatkan Islam, dalam kita memperjuangkan ketidakadilan dan sebagainya, kita mesti berpegang pada prinsip yang dibenarkan atau selaras dengan kehendak Islam." katanya.

Perdana Menteri berkata serangan 9/11 di bangunan Pusat Dagangan Dunia New York pada 2001 yang dirancang oleh Osama tidak boleh diterima oleh sesiapa yang mempunyai nilai ketamadunan dan juga tidak boleh diterima di sisi agama Islam.

september 11 2001 wtc attack 911
Katanya ketidakadilan tidak boleh diperjuangkan menerusi penggunaan ekerasan atau melalui perbuatan membunuh orang awam yang tidak berdosa.

Katanya rakyat negara ini perlu menolak sebarang bentuk keganasan kerana kebijaksanaan berdasarkan pendekatan Wassatiah atau kesederhanaan dapat mencapai esuatu yang diperjuangkan.

Mengulas tindakan pihak Amerika Syarikat itu, Najib berkata walaupun engambil masa 10 tahun, pihak yang menjadi mangsa akan tetap tuntut pembalasan erhadap keganasan yang dilakukan ke atas orang awam yang menjadi mangsa embunuhan.

Menyentuh tindakan rangkaian Al-Qaeda ke atas ancaman keselamatan negara, Najib berkata pada masa ini, tiada ada tanda-tanda yang anggota kumpulan itu berada di dalam negara.

Bagaimanapun, katanya polis akan berada dalam keadaan berjaga-jaga bagi mengesan mana-mana kumpulan yang mahu mengancam keselamatan negara kerana simpati dengan kematian pengasas kumpulan A-Qaeda itu.

jakarta terror suspects bomb
"Ini satu tamparan yang hebat kepada Al-Qaeda, ini bukan bererti mereka akan terkubur sama sekali, kita tidak boleh anggap bahawa segala-galanya sudah pun tamat.

"Tetapi jelas bahawa kumpulan itu hilang kekuatan dengan kehilangan Osama bin Laden yang merupakan sumber inspirasi kepada pergerakan itu," katanya.

- Bernama

2 comments:

  1. aneh! Najib mengatakan, "Dunia lebih selamat dengan kematian Osama". yang menjadi pertanyaan dunia yang mana?

    bukankah, selama ini Amerika yang senantiasa menanamkan teror hingga sumsum tulang kum muslimin?!

    Pendudukan dan Genosida yang terjadi di Iraq, Afghanistan, Pakistan, sekarang ikut campur dalam masalah di Libya! Belum lagi Amerika adalah negara pelindung bagi Israel, membiayai biaya perang. Obama sendiri yang mengatakannya, bahwa dirinya adalah pelindung dan mitra setia Israel, dan akan menyuplai dana perang setiap 1 dekade(pembantaian kaum kuslimin di Palestin) lihat di sini!! Tidakkah orang seperti Najib ini sadar, bahwa AS adalah ancaman dunia yang sesungguhnya? Tidakkah dia menyadari bahwa AS adalah satu2nya negara yang selalu terlibat perang?? Dimana ada Perang di sana ada Amerika?!

    Jika melihat fakta itu tentu orang yang memiliki akal sehat akan mengatakan "Dunia Lebih Selamat dengan kematian OBAMA "..

    maaf, habis saya kesel baca pernyataan PM Malaysia ni.. kalo di Indonesia, mungkin sudah dikecam habis-habisan ^_^

    ReplyDelete
  2. Takkan lah tak paham. Al Qaeda guna kekerasan n bukannya cara aman. Islam bukannya suka kekerasan. Tindakan Al Qaeda menyebabkan umat Islam berada dlm ketakutan akibat kecaman barat.

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com