~~di sebalik lirik AKU MAAFKAN KAMU~~


~~salam warahmatullah. Pertama kali saya mendengar lagu ni tanpa melihat liriknya, fikiran saya ada satu kelainan pada kandungan lagu ni. tetapi saya masih belum menemui apa “kelainan” tersebut. Sehinggalah suatu hari, saya cari liriknya, saya perhati satu demi satu. Dan alhamdulillah, itulah kelainan yang saya ingin ketemu. Ini hanyalah maksud pada pemikiran saya. Kalau kamu semua ada maksud lain, itu hak kamu semua. J . pertama sekali, saya kongsikan liriknya. Kemudian, baru maksudnya. Selamat membaca. J

Ada teratak di hujung kampung,

Bawah cermin kopak ada kotak,

Tersembunyi dalamnya ada tempurung,

Sembunyi bawahnya katak melalak…

Atur sepuluh daktil batal yang batil,

Detik dua usul ditutup satu lagi tampil,

Dari halaman susuk kiri satu susuk ganjil,

Minta diisolasi dari dalil busuk jahil,

Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi,

Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi,

Surat wasiatnya atas paksi dalam bumi,

Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni,

Mana cepat terbang atau warna gelang tangan,

Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan,

Halusinasi susuli ketandusan ihsan,

Ubat parut auditori kesan artileri insan,

Gagal dikesan

Aku, maafkan kamu,

Tak perlu kita bertemu,

Cukup kau tahu,

Yang aku,

Maafkan kamu,

Tolong teruskan hidup,

Jangan sebut namaku,

Timbul tenggelam, timbul tenggelam,

Acapkali terpendam, acapkali tersergam,

Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam,

Ini bukan lagu rindu ini madah dendam,

Ku timbang tanpa neraca di awal usia,

Ku dihukum masuk neraka oleh manusia,

Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu,

Jadi aku tak berganjak, biarkan saja begitu,

Maafkan mereka, mereka tidak tahu,

Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu,

Mereka tidak fasih malah fasik guna kata,

Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa,

Maafkan mereka, mereka tiada nilai,

Ibu bapa lalai, dari kecil dah diabai,

Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti,

Kita kongsi warna mata, tetapi tidak warna hati,

Atas kepala murai sekawan,

Mari ku ramit kucup lehernya,

Terlalu rahi dendam di angan,

Sampai terkacip mulut mahirnya,

Kenapa awak tak pukul mereka?

Saya tak suka pada keganasan,

Jangan ahli sihir seru maharaja,

Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma,

Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara,

Kalau terpelajar sila guna hak Miranda,

Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam,

Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham,

Mereka mula kiri, aku kanan bila baca,

Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta,

(alif)

Ada teratak di hujung kmpung

(ba)

Bawah cermin kopak ada kotak

(ta)

Tersembunyi dalamnya ada tempurung

Sembunyi bawahnya katak melalak

Ternyata kamu lebih suci dari apa yang ku bayangkan

(MAKSUD LIRIK)


~~penulis mengibaratkan sebuah jasad pada satu badan. Pada insani yang tidak begitu sempurna terdapat pula Rabbani yang menjadi sangkar kepada Rohani. Di dalam Rohani terdapat pula Nurani yang dahagakan sesuatu daripada sang Jasmani.

~~Atur sepuluh jari yang banyak dosanya. Apabila dua mata terpejam, maka tampil pula penglihatan yang satu yang berbeza dengan penglihatan mata. Di bahagian kiri satu susuk tampil. Bukanlah hantu atau syaitan, tetapi itulah DIRI. DIRI yang satu dan sentiasa suci sepatutnya diasingkan dari fitnah dunia yang tentunya jahat.

~~ Keinginan tidak serasi dengan suara hati. Penyatuan semula seluruh isi bumi yakni rakyat tubuh badan (Jasmani, Rohani, Nurani). Zikir ucapannya sudah ada di dalam diri sejak azali.

~~DIRI memaafkan Jasmani , sesungguhnya Jasmani tidak perlu bertemu dengan DIRI. cukup sekiranya Jasmani tahu bahawa DIRI telah memaafkannya. Itu membuktikan bahawa Jasmani telah mengenali siapa itu DIRI dan tidak perlu lagi untuk menyebut empunya nama.

~~DIRI yang tampil itu seringkali timbul dan tenggelam. Setiap kali dia datang, tiada madah yang akan terungkap. Melainkan jasmani melihat kembali kejahatan maksiat yang pernah dilakukan suatu waktu dahulu, sesungguhnya ini bukanlah lagu rindu, tetapi madah dendam DIRI terhadap jasmani.

~~Seawal usia Jasmani, Jasmani telah diajar segalanya oleh manusia-manusia lain. Tida langsung pertimbangan ilmu dunia atau akhirat. Sudahnya, DIRI dihukum ke neraka oleh Jasmani dan manusia-manusia durjana.

~~Seterusnya, penulis merujuk kepada pendengar lagu ini, penulis memohon maaf kerna pendengar tidak tahu maksud sebenar lagu ini. pendengar lebih suka mendengar daripada mengkaji. Kita kongsi agama Islam tetapi berbeza fahaman.

~~Berbalik kepada cerita DIRI dan Jasmani, apabila DIRI sudah memaafkan Jasmani, maka hadirlah rindu dendam sehingga kelu lidah untuk berkata-kata. Cukup dengan saling memandang (‘’)

~~Penulis memberi ingatan agar tidak salah menafsirkan maksud lagu ini. kelak bakal mencetuskan ketidakfahaman. Gunakan akal sebelum berbicara.

~~Pendengar hanya mendengar, menghafal liriknya di atas lafazan lidah tetapi tidak faham. Penulis mengatakan bahawa pendengar hanya akan memahami lagu ini dari segi duniawi sedangkan penulis itu memahami lagu ini dari segi ukhrawi. Penulis mengajak pendengar untuk mengkaji kehidupan ukhrawi pula.

~~Sesungguhnya DIRI lebih suci dari apa yang ku bayangkan~~

p/s: kalau tak faham, boleh tanya orang yang lebih bijak pandai ye? Jangan ambil 100% ayat saya untuk difahami.

J

57 comments:

  1. u translate pun i xpaham gak hahaha...sapa nyanyi lagu ni? lirik yg begitu puitis sampai tak terjangkau akal pikiran nak paham keh3

    ReplyDelete
  2. syukran...
    ini penafsiran dari segi batinniyah
    say tafsir lagu ni dari sudut tingkah laku manusia kat Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, lain manusia..lain tafsirannya :)

      Delete
  3. Satu tafsiran yang menarik. Berbeza dengan yang saya buat. Tafsiran ini pada pendapat saya amat mendalam sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. itu adalah ilham dari Allah mungkin. :)

      Delete
  4. Ya, saya setuju dengan Rashidi Zin. Ini memang merupakan tafsiran yang sangat baik.

    ps : eh, tak sangka Malique pun komen kat blog ni. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ya. ilmu bermanfaat tak rugi dikongsi :)

      Delete
  5. Macamana pula dengan rangkap :

    Mana cepat terbang atau warna gelang tangan,
    Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan,
    Halusinasi susuli ketandusan ihsan,
    Ubat parut auditori kesan artileri insan,
    Gagal dikesan.

    Tiada tafsiran utk ini ke ?

    ReplyDelete
  6. razo// saya buat maksudnye secara menyeluruh. tapi kalau awak nak tau maksud lirik tu...agak mendalam sikitlah saya bagi. utk pemahaman awak...kalau tak faham cari kitab2 yang boleh dirujuk ye.

    ~~dalam mencari diri..kita harus bersihkan semua sifat2 kotor yg terpalit secara sengaja atau tidak. sesungguhnya Allah itu mencintai kebersihan dan keindahan. maka,,kita perlu 'bersihkan' dan 'indahkan' DIRI jika ingin mendekati Allah. jadi, kita perlu sering muraqabah diri untuk mencari 'bangkai2' yang masih tersembunyi. 'bangkai' yg disamaertikan seperti parut di dalam rangkap tersebut..teramat sukar utk dikesan apabila nur telah melimpahi alam. walaupun begitu...'bangkai' tersebut harus perlu dicari untuk memberikan kebersihan yang hakiki.

    ReplyDelete
  7. salam warahmatullah, terima kasih ya atas komen2 kalian semua. semoga saat kita mendengar lagu...dapat juga sedikit pahala kerana disetiap bait dan rangkap lagu kita terus mengingati Allah.

    ReplyDelete
  8. Tafsiran yg bgs.dr byk tafsiran yg sy bc, ini yg terbaik.

    ReplyDelete
  9. mmg terbaek la pencipta lirik dan lagu aku maafkan kamu krn de bhgian lirik2 tertentu sukar di tafsirkn

    ReplyDelete
  10. ini tasawwuf. berkenaan tauhid.
    tanya orang, baca buku, mana akan dapat jawapannya.
    lagu ni pasal tutup dua mata.
    mata ketiga akan terbuka.
    jantung berdegup terletak dalam rusuk kiri.
    degupan jantung tak sync dengan masa manusia.
    fungsi kewujudan tak kena dengan kehendak manusia.
    dia keliru.
    lalu dia lari bersunyi seorang diri dengan kekasih abadi.
    dia baca puisi sufi oleh jalaludin rumi.
    dia tinggalkan surat wasiat (tulis puisi),dengan harapan bila dia pergi nanti dia dihargai.
    kenapa dia jadi macam ni? pasal serangan mulut orang2 fasik nilah...
    parut dekat telinga yang dah meresap ke hati dia sukar nak diubati melainkan dia....

    maafkan mereka sebab mereka tak tahu
    tak sekolah, tak pandai.
    mereka cuma pandai cakap apa orang cakap.
    mereka tak faham rahsia bunyi dan abjad.
    tuhan maha pengasih dan penyayang, maha pengampun, kenapa tidak mereka?
    jadi dia simpulkan, kerana mereka tiada sifat-sifat ketuhanan tersebut, tak mengapa untuk mengabaikan dan sebelum itu memaafkan mereka terlebih dahulu.
    sekian







    sekian, wassallam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. trbaek brooo..!! saluuutt

      Delete
  11. faham konsep zahir dan batin..apa zahir dan apa batin..
    =)
    good job bro malique, lagu2 malique mmg terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana setiap yg dijadikan pasti ada zahir dan batin..

      Delete
  12. lirik habis kias...mmg seni btol lirik lagu ni..lagu malique..mmg susah nah faham..tapi ada makna tersirat yang mendalamm...good job

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya. lagunya memerlukan akal pendengar utk bekerja. :)

      Delete
  13. boleh link kan maksud yg malique sendiri yg jelaskan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni masih belum jumpa.. :)

      Delete
  14. hakikat yg ilang dlm trg yg tsmbunyi dlm nyate.carilh moge kn ktemu..thX! malique.dirimu tlh ktemu_

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana ALLH itu terpendam dan tersembunyi. sebab itu diciptakan manusia supaya mencari, :)

      Delete
  15. lagu konsep hiphop tp brencahkan tasawuf . ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagu yg membuatkan akal berfikir luar dari pemikiran biasa..

      Delete
  16. Sofya add fb sy jap ada bnda nk tanya awk

    ReplyDelete
  17. Bg yg berhak ketentuanmereka yg dijalan nie la Akan rasa aura conection..Dan DIRIi yg ade di dlm DIRI sendiri la yg Akan menikmatinye,...dgn seiring AKAL cerdik yg akan menghuraikan~AKU MAAFKAN MU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa y mencari...dia y akan menjumpainya. :)

      Delete
  18. god bless the silent sufis.

    ReplyDelete
  19. good..i pham maksud lagu ni yg trsurat dan tersirat..!!!emm..!

    ReplyDelete
  20. huraian yang berasas...
    too impressed.. =)
    refer dari mana eak? best jewk kalau dapat baca..

    ReplyDelete
  21. nice.. sungguh mendalam.. tak tercapai akalku.. =) kdg2 kita mencari, namun masih tak ketemui.. dan bila kita mencari dan terus mencari,.. InsyaAllah kita akan ketemui~ dengan izin Allah s.w.t.. mudah2an... trima kasih kpd yg sudi berkongsi... thanx to pencipta lirik krn mencipta lirik yg menarik utk dikongsi. "hanya jauhari yg mengenal manikam.". thankx to cik sofya jgak sbb sudi berkongsi pndapat anda..tak lupe jgak kpd pmbaca2 yg lain.=) @love muncute@

    ReplyDelete
  22. Tafsiran ahli tasawwuf atau tareqat...Kenal DIRI kenal lah tuhan

    ReplyDelete
  23. Awalludin makrifatullah... Bagi yg mengenal paham lah akan lirik di sini..

    ReplyDelete
  24. Salam. Sy suka pendekatan penulis mnggunakn konsep keagamaan. Mmg byk yg trsurat dn trsirat. Lagu ini byk mnyimpan rahsia yg fana dan hakiki. Ini pula tafsiran sy.

    Ada teratak di hujung kampungBawah cermin kopak ada kotak
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    Sembunyi bawahnya katak melalak
    (Rangkap ini lebih dr 3 maksud yg makan dalam. Lihat bawah)

    Atur sepuluh daktil batal yang batil
    Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
    Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
    Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
    (Wlu bermaafan utk mngelakkn prmusuhan, tanpa ikhlas slps tutup 2 isu, dlm dendam dtg lg prtelingkahan. Hasil dr bisikan syaitan dn busuk hati, smg dijauhkn dr hasad dengki)

    Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
    Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
    Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
    Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
    (Cakap x serupa bikin jauh dr kbenaran, mngakibatkn prtelingkahan atr manusia dn kumpulan mereka. Menempah ajal org dgn tutur kata menfitnah, padahnya ke tahap org bakal dikebumikn hidup2 dlm guni)

    Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
    Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
    Halusinasi susuli ketandusan ihsan
    Ubat parut auditori kesan artileri insan
    Gagal dikesan
    (Xtahu bila waktu dn apa tindakan yg patut diambil. Serba salah terkedu dn keliru. Hingga rosak pmikiran tanpa belas relevan akal. Tiada apa bole mngubat kekecewaan dianiaya dn ditindas)

    Aku maafkan kamu
    Tak perlu kita bertemu
    Cukup kau tahu
    Yang akuMaafkan kamu
    Tolong teruskan hidup
    Jangan sebut namaku
    (Aku dah cukup trluka, dikhianati dn dianiayai. Dh x sanggup nk tgk lg muka kau,cukup kau tahu yg aku maafkn kau. Cukup sudah segala fitnah, jgn kau tmbh lg)

    ReplyDelete
  25. Timbul tenggelam, timbul tenggelam
    Acapkali terpendam, acapkali tersergam
    Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
    Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
    (Khadiran mu sts brsebab. Tiada keikhlasan tp penuh agenda dn tujuan. Wlu dh byk yg aku korbankn, kau tetap brmotif utk objektif, masih mmbawa kjahatan lampau. Ini bkn nasihat tp kekecewaan)

    Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
    Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
    Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
    Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
    (Aku dihukum tanpa diadili dgn fakta dn bukti sejak mula, dipandang serong dn ditindas oleh mereka. Tiada yg sanggup atau berani mmbantu namun aku tetap dgn pendirianku mnghadap apa bakal brlaku)

    Maafkan mereka, mereka tidak tahu
    Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
    Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
    Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
    (Maafkn mrk atas kejahilan mrk, mrk kurang ilmu dn bodoh sombong. Mrk lalai dn buta walau tindakn lari dr pegangan. Kita semua sama shj tp lain pemahaman dn pndirian)

    Maafkan mereka, mereka tiada nilai
    Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
    Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
    Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
    (Maafkn mrk, krn tiada nilai2 murni insan, pmbawakn dr kecil terabai tanpa didikan. Tnpa rs brsalah mnganiaya dn mnjahati, wlu konon bersama tp tetap mengkhianati)

    Atas kepala murai sekawan
    Baling ku ramit kucup lehernya
    Terlalu rahi dendam di angan
    Sampai terkacip mulut mahirnya
    (Percaya hasutan tanpa brfikir, yg brkuasa turut padany hingga aku dipedulikn. Cukup keji dendam yg disimpan, hingga setiap fitnah(kata2 paras) semuany dpercayai)

    Aku maafkan kamu
    Tak perlu kita bertemu
    Cukup kau tahu
    Yang aku
    Maafkan kamu
    Tolong teruskan hidup
    Jangan sebut namaku

    Jangan ahli sihir seru nama maharaja
    Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
    Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
    Kalau terpelajar sila guna hak miranda
    (Jgn smpi BOSS dpt tau, keluar kalam, hantar wanchai pegi buat kerja. Fikir dulu sblm brcakap. Klu ade akal, jgn salah guna langgar peraturan)

    ReplyDelete
  26. Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
    Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
    Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
    Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
    (Berlakon bila depan2, konon ok tp tetap main wayang. Sudah angkat sumpah, tp ingkar apa yg dilafaz. Tindakan kau keji tp aku tidak sama. Tau lafaz rumi, kaji blk alif ba ta(rahsia sumpah))

    (Alif)Ada teratak di hujung kampung
    (Jauh di sudut hati. Kau selalu paras jauh dr realiti. Secara rasminy dgn JUJUR dn IKHLAS penuh KESUNGGUHAN brsaksikan ALLAH SWT.)

    (Ba)Bawah cermin kopak ada kotak
    (Ada yg x cantik trpendam didalam. Botol brsambungkn laras berkaca. Brsumpah utk MENEGAKKAN KEBENARAN dn sanggup menerima BALASAN sekirany INGKAR dn tidak brlaku benar.)

    (Ta)Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    (Motif dn agenda yg trsembunyi dlm qalbi. Dgn ketulan di hujung laras tggu dilayar. BERIKRAR dgn teguh utk MENUNAIKAN janji.)
    Sembunyi bawahnya katak melalak
    (Itulah tujuan permainan dn konspirasi kau. Bila kau tarik, air brbunyi mcm katak smpi la ko ketara paras. Kifarah sumpah laknat pasti kan mendatang pd golongan al-mula'anah!)

    Ada teratak di hujung kampung
    Bawah cermin kopak ada kotak
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    Sembunyi bawahnya katak melalak

    Aku maafkan kamu
    Tak perlu kita bertemu
    Cukup kau tahuYang aku
    Maafkan kamu
    Tolong teruskan hidup
    Jangan sebut namaku
    Ada teratak di hujung kampung
    Bawah cermin kopak ada kotak
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    Sembunyi bawahnya katak melalak

    Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan
    (Sindiran pedas yg sgt makan dalam. After all of d above,u can use ur imagination)


    Hakikatnya, tidak sepatutny sy singkapkn semua rahsia dlm rahsia yg trsirat di dlm lagu ini. Cukup sekadar idea utk ditafsir pmbaca bg ayat2 "boombastic" yg digunakn.Tp semua karya malique sgt istimewa dgn selitan mesej yg ingin dismpikn. Trsgt unik hingga u can never say who's who. Yg mana tau, tau la. Umpama "kias fansuri". sy cuma tidak mahu nukilan indah ini disalahtafsirkn hingga wujud salah faham hingga disalah ertikn dlm kehidupan.

    -aku yg bodoh lg hina-

    ReplyDelete
  27. Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
    Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
    Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
    Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
    (Berlakon bila depan2, konon ok tp tetap main wayang. Sudah angkat sumpah, tp ingkar apa yg dilafaz. Tindakan kau keji tp aku tidak sama. Tau lafaz rumi, kaji blk alif ba ta(rahsia sumpah))

    (Alif)Ada teratak di hujung kampung
    (Jauh di sudut hati. Kau selalu paras jauh dr realiti. Secara rasminy dgn JUJUR dn IKHLAS penuh KESUNGGUHAN brsaksikan ALLAH SWT.)

    (Ba)Bawah cermin kopak ada kotak
    (Ada yg x cantik trpendam didalam. Botol brsambungkn laras berkaca. Brsumpah utk MENEGAKKAN KEBENARAN dn sanggup menerima BALASAN sekirany INGKAR dn tidak brlaku benar.)

    (Ta)Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    (Motif dn agenda yg trsembunyi dlm qalbi. Dgn ketulan di hujung laras tggu dilayar. BERIKRAR dgn teguh utk MENUNAIKAN janji.)
    Sembunyi bawahnya katak melalak
    (Itulah tujuan permainan dn konspirasi kau. Bila kau tarik, air brbunyi mcm katak smpi la ko ketara paras. Kifarah sumpah laknat pasti kan mendatang pd golongan al-mula'anah!)

    Ada teratak di hujung kampung
    Bawah cermin kopak ada kotak
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    Sembunyi bawahnya katak melalak

    Aku maafkan kamu
    Tak perlu kita bertemu
    Cukup kau tahuYang aku
    Maafkan kamu
    Tolong teruskan hidup
    Jangan sebut namaku
    Ada teratak di hujung kampung
    Bawah cermin kopak ada kotak
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung
    Sembunyi bawahnya katak melalak

    Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan
    (Sindiran pedas yg sgt makan dalam. After all of d above,u can use ur imagination)


    Hakikatnya, tidak sepatutny sy singkapkn semua rahsia dlm rahsia yg trsirat di dlm lagu ini. Cukup sekadar idea utk ditafsir pmbaca bg ayat2 "boombastic" yg digunakn.Tp semua karya malique sgt istimewa dgn selitan mesej yg ingin dismpikn. Trsgt unik hingga u can never say who's who. Yg mana tau, tau la. Umpama "kias fansuri". sy cuma tidak mahu nukilan indah ini disalahtafsirkn hingga wujud salah faham hingga disalah ertikn dlm kehidupan.

    -aku yg bodoh lg hina-

    ReplyDelete
  28. Timbul tenggelam, timbul tenggelam
    Acapkali terpendam, acapkali tersergam
    Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
    Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
    (Khadiran mu sts brsebab. Tiada keikhlasan tp penuh agenda dn tujuan. Wlu dh byk yg aku korbankn, kau tetap brmotif utk objektif, masih mmbawa kjahatan lampau. Ini bkn nasihat tp kekecewaan)

    Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
    Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
    Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
    Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
    (Aku dihukum tanpa diadili dgn fakta dn bukti sejak mula, dipandang serong dn ditindas oleh mereka. Tiada yg sanggup atau berani mmbantu namun aku tetap dgn pendirianku mnghadap apa bakal brlaku)

    Maafkan mereka, mereka tidak tahu
    Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
    Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
    Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
    (Maafkn mrk atas kejahilan mrk, mrk kurang ilmu dn bodoh sombong. Mrk lalai dn buta walau tindakn lari dr pegangan. Kita semua sama shj tp lain pemahaman dn pndirian)

    Maafkan mereka, mereka tiada nilai
    Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
    Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
    Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
    (Maafkn mrk, krn tiada nilai2 murni insan, pmbawakn dr kecil terabai tanpa didikan. Tnpa rs brsalah mnganiaya dn mnjahati, wlu konon bersama tp tetap mengkhianati)

    Atas kepala murai sekawan
    Baling ku ramit kucup lehernya
    Terlalu rahi dendam di angan
    Sampai terkacip mulut mahirnya
    (Percaya hasutan tanpa brfikir, yg brkuasa turut padany hingga aku dipedulikn. Cukup keji dendam yg disimpan, hingga setiap fitnah(kata2 paras) semuany dpercayai)

    Aku maafkan kamu
    Tak perlu kita bertemu
    Cukup kau tahu
    Yang aku
    Maafkan kamu
    Tolong teruskan hidup
    Jangan sebut namaku

    Jangan ahli sihir seru nama maharaja
    Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
    Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
    Kalau terpelajar sila guna hak miranda
    (Jgn smpi BOSS dpt tau, keluar kalam, hantar wanchai pegi buat kerja. Fikir dulu sblm brcakap. Klu ade akal, jgn salah guna langgar peraturan)

    ReplyDelete
  29. Timbul tenggelam, timbul tenggelam
    Acapkali terpendam, acapkali tersergam
    Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
    Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
    (Khadiran mu sts brsebab. Tiada keikhlasan tp penuh agenda dn tujuan. Wlu dh byk yg aku korbankn, kau tetap brmotif utk objektif, masih mmbawa kjahatan lampau. Ini bkn nasihat tp kekecewaan)

    Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
    Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
    Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
    Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
    (Aku dihukum tanpa diadili dgn fakta dn bukti sejak mula, dipandang serong dn ditindas oleh mereka. Tiada yg sanggup atau berani mmbantu namun aku tetap dgn pendirianku mnghadap apa bakal brlaku)

    Maafkan mereka, mereka tidak tahu
    Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
    Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
    Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
    (Maafkn mrk atas kejahilan mrk, mrk kurang ilmu dn bodoh sombong. Mrk lalai dn buta walau tindakn lari dr pegangan. Kita semua sama shj tp lain pemahaman dn pndirian)

    Maafkan mereka, mereka tiada nilai
    Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
    Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
    Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
    (Maafkn mrk, krn tiada nilai2 murni insan, pmbawakn dr kecil terabai tanpa didikan. Tnpa rs brsalah mnganiaya dn mnjahati, wlu konon bersama tp tetap mengkhianati)

    Atas kepala murai sekawan
    Baling ku ramit kucup lehernya
    Terlalu rahi dendam di angan
    Sampai terkacip mulut mahirnya
    (Percaya hasutan tanpa brfikir, yg brkuasa turut padany hingga aku dipedulikn. Cukup keji dendam yg disimpan, hingga setiap fitnah(kata2 paras) semuany dpercayai)

    Aku maafkan kamu
    Tak perlu kita bertemu
    Cukup kau tahu
    Yang aku
    Maafkan kamu
    Tolong teruskan hidup
    Jangan sebut namaku

    Jangan ahli sihir seru nama maharaja
    Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
    Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
    Kalau terpelajar sila guna hak miranda
    (Jgn smpi BOSS dpt tau, keluar kalam, hantar wanchai pegi buat kerja. Fikir dulu sblm brcakap. Klu ade akal, jgn salah guna langgar peraturan)

    ReplyDelete
  30. lagu tuu semua crita ttg fitrah manusia dlm surah 30 ayat 30 ..

    ReplyDelete
  31. saya rasa lagu ni berkenaan anak luar nikah...

    ReplyDelete
  32. bila ingin kupas lagu dari malique-pejamkan mata..

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com