~~di sebalik lirik "SUFI"- Damasutra~~

~~Sufi selangkah tirai kasihmu ku buka… Engkau serahkan cinta hingga dirimu tiada… Kasih sufi kau rela pilih derita di dunia… Biar rebah dihina kau tak berubah…

~~Kau menguasai selautan… Yang tersembunyi di genggaman… Nafi dan isbat kau sandingkan… Sebagai tali pegangan….

~~Sufi kau hilang di pandangan…. Ada di dalam kenikmatan…. Engkau dan dia pasti tidak akan terpisah…. Andai tertutup tirai sufi…. Yang terang tidak nampak terang…. Inilah siksa menyakitkan sepanjang jalan…

~~Inginku tempuh titianmu…. Dari kekasih ke kekasih…. Pengabdianku bersamamu kasih…. Biar rebah dihina kau tak berubah…~~

(Maksud lirik)

~~Sufi diertikan sebagai seorang yang alim, warak, wali Allah. Lagu ini menceritakan tentang seorang yang telah bertemu dengan cinta Allah, sehingga dia sanggup meninggalkan kemewahan dunia semata-mata kasihkan Allah.

~~Mereka yang telah tenggelam dan asyik dengan cinta Allah pastinya telah mengenali Yang Maha Tersembunyi (ALLAH). Firman Allah : “Aku adalah Yang Terpendam dan Tertutup. Aku ingin dikenali dan ditemukan. Ku ciptakan makhluk agar mereka mengenal-KU”.

~~Nafi dan Isbat… itulah kalimah agung LAAILAHAILLALLAH yang bermaksud “tiada Tuhan (nafi) melainkan Allah (Isbat)..

~~Nikmat yang hakiki adalah apabila seseorang hamba itu berada dalam fanalillah sehingga tercapainya maksud “Aku adalah engkau…dan engkau adalah aku”. Keadaan itu hanya berlaku apabila hijab sufi tersingkap. Hilanglah diri insan…tajalli pula ALLAH yakni insan itu lenyap bersama ALLAH…tenggelam dalam kenikmatan dan keredhaan. Para sufi menganggapnya sebagai kesempurnaan seorang insan yang luhur…. Kadangkala hijab sufi akan kembali berlabuh tirainya. Tiada apa yang dapat dilihat melainkan dunia. Itulah siksa yang menyakitkan. Siksa apabila tidak bertemu dengan Kekasih hati…

~~Apabila sekali telah berada dalam ma’arifatullah…pastinya keadaan itu bagaikan menggamit kerinduan.

~~Dari kekasih ke kekasih memberi makna tentang DIRI rohani dan ALLAH. Biarpun dihina oleh golongan yang cintakan dunia, namun pengabdian suci itu tetap kekal dan utuh. Tidak akan goyah duduknya. Umpama karang di dasar laut…~~

Wallahua’lam

SUFI_DAMASUTRA

sumber gambar : http://nahwannur.blogspot.com

27 comments:

  1. tak terjangkau maksud yg tersirat..good job!

    ReplyDelete
  2. saya ada baca pasal sufi.
    mereka ni golongan manusia yang kehidupan mereka hanya mengharapkan keredhaan Allah sahaja.
    segala amal ibadah mereka di dunia ni bukan mengharapkan syurga ataupun kerana takutkan neraka.
    tapi semata mengharapkan keredhaan Allah.
    tapi saya rasa sedih sebab ada beberapa ulamak yg merendahkan golongan sufi dan tarekat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, golongan sufi ini begitu fana dalam cinta allah, sehingga mereka menganggap dunia ini tiada apa kepentingan pada mereka. rindu mereka pada ALLAH melebihi rndu dan kasih pada isteri dan anak... cinta mereka pada allah..begitu tinggi nilainya...

      ~~tentang ulamak yg merendahkan golongan ini...lebih baik jangan disalahkan mereka..sebab mereka belum jumpa Yang Maha Tersembunyi dan Maha Tertutup itu. mereka adalah ulamak feqh semata2. jadi..kita kena bijak apabila berbicara tentang Allah dengan ulamak feqh. bak kata pepatah.."masuk kandang kambing..mengembek, masuk kandang harimau, mengaum..

      Delete
    2. Ilmu tarekat nie xmnjol..coz xnak jdi fitnah..kbykan org xbole trma..ad yg kta sesat la n mcm2..i insyallah smpai msa mereka akan taw jgak..doa2kan

      Delete
  3. itu la. mungkin deme belum sampai ke tahap itu.
    ada yang kata deme tu wahabi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wallahu'alam. biarlah allah yg menentukan semua tu. asalkan kita tahu yg mana saluran yg benar. :)

      Delete
  4. akhirnya keh3..macih tolong translate.dgr lagu ni ingat pacit padahal xde kaitan langsung just nama je pun.haha.tapi sufi yg ni cintakan Allah semata2.. =))


    -pinkarel

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah, sama2. demimu, sanggup ku tafsirkannya. huhu

      Delete
  5. Semoga Allah memberi rahmat kepada insan yang terlibat dalam lagu menciptakan lagu ini dan juga kepada hamba Allah yang menterjemehkan lirik ini. Amin

    ReplyDelete
  6. allahuakhbar...kenali diri kenali allah...

    ReplyDelete
  7. tapi lagu ni bukan pasal sufi... lagu ni tentang tamadun uthmaniyyah kat turki tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tu. xda kena mengena dgn uthmaniyyah. Sy kenal penulis lirik

      Delete
  8. Subahanallah...maksud sungguh mndalam...kenali Allah Cinta Allah Lailahaillallah.....

    ReplyDelete
  9. As salam.
    lagu ni memang menyentuh bagi orang2 yang merindui Allah semata2.. tidak mengharapkan balasan wang ringgit dan syurga, hanya Allah semata.. kerana, syurga itu milik Allah, dunia itu milik Allah, neraka juga milik Allah.. jika Allah ambil kesemuanya kembali, ke mana hala kita?

    rahsia Allah sangat tersembunyi dan hanya dpt diketahui kehadirannya dengan 'merasa' dari dalam hati dan batin, bukan dgn cara fizikal.. sekali dah merasa rindu padanya dan tirai itu telah terbuka, selamanya akan terasa kerinduan.. barulah solat rasa terisi, zikir rasa terisi dan perbuatan baik terasa berisi.. bukan setakat kumat kamit mulut berzikir, tp pengisian.. tarak.. sebab hati tidak hadir dan solat pun mcm rasa terpaksa..

    Maha Suci Allah yang kita hanya meminjam 7 dari 20 sifat yang dimiliki Allah, yang suatu hari akan di ambil semula, semoga kita semua berada dalam lindunganNya selalu dan semoga orang2 yang dlm tareqat utk mencari Allah, mudah mudahan ketemu jua dgn apa yg dicari..

    Allahu'alam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah Allah... semoga kita bergerak seiring dalam mencari dan semoga dipermudahkan jalan 'kembali'.. :)

      Delete
  10. Jika siapa2 tidak berguru, akal dan fikiran akan tergantung kerna mana2 ilmu perlu ada bimbingan....jangan lah kamu tersalah tafsir dan carilah guru yang benar2 berguru. supaya perjalanan kita menuju ke kampung halaman pulang dengan selamat.

    ReplyDelete
  11. Maka carilah guru mursyid yang kamil

    ReplyDelete
  12. matikan diri kamu sebelum kamu dimatikan, orang sufi hanya berserah pada Allah, yakni nama Nya,sifat Nya,perbuatan Nya dan zat Nya...

    ReplyDelete
  13. Lirik SUFI & SESAT DLM RINDU karya Ainol Jamal Zainal aka Zur'ain / Azida NS

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com