~~huraian lirik HILANG by JINBARA~~


~~Selama mana… harus ku mencari… igauan ini… ku gagahi…~~

~~Ingin berjumpa… sayang kau tiada… Hati jiwa rasa cinta… seorang lelaki…~~

~~Lemas meronta… menggoncang lara… menangis aku sendiri… Jangan ditanya… Engkau pun tahu… mengapa kau bersembunyi…~~

~~Kau…jelmalah engkau… beraksi rindu… mimpi-mimpiku…~~

~~Malam… di gerbang luka… menggarap cinta… suratan resah…~~

~~Bulan bukannya bintang… Siang hilanglah malam… gundah bila kau hilang… resah hilang kau datang…~~

~~Jika kau tiba…jelanglah sinar… malam ku yang kesepian…moga hangatnya rasa asmara kasih hulurkan cintamu…~~

~~Nilam juga permata… Nilai bukannya intan… sayang bila kau datang… senyum hilanglah duka…~~

***
(Makna lirik)

~~HILANG… tajuk lagu yang mampu menghuraikan segalanya. Hanya satu perkataan iaitu H.I.L.A.N.G.  Rasa kehilangan yang dirasai oleh seorang aku. Apakah perkara yang membuatkan dia berasa begitu kehilangan? Pastilah sesuatu yang sangat berharga…

~~Pada rangkap pertama, penulis menyatakan tentang usaha yang telah dilakukan oleh seorang aku. Dia begitu bersungguh-sungguh untuk mencari ‘sesuatu yang hilang’ itu.

~~Bagaimana dia mahu bertemu dengan Kekasihnya yang kian menjauh darinya. Dia ingin kembali berdamping dengan Kekasih yang satu. Dia mahu menyerahkan seluruh jiwa dan raganya..serta rasa kasih dan cintanya untuk Kekasihnya. Tetapi di mana Kekasihnya?

~~Menangislah dia sendirian apabila berasakan dirinya jauh terbuang tersisih. Terkapai-kapai dia meraih kembali simpati. Namun, Sang Kekasih masih terus menjauh. Bahkan langsung tidak diketahui di mana si DIA. Usah ditanya mengapa. Kerana sifat DIA adalah Maha Tersembunyi. Hanya hamba yang benar-benar tulus cintanya sahaja mampu berjumpa tempat persembunyianNYA.

~~Malam seribu duka itu menjadikan dia kembali bersujud menghambakan diri kepada Yang Maha Satu. Merayu sesungguh hati agar dirinya diterima kembali. Apabila taubatnya diterima, maka hilanglah segala duka nestapa. Dan terjalinlah hubungan cinta dengan Kekasihnya kembali. Muncullah senyuman… hilanglah kedukaan…

Wallahua’lam..

HILANG_JINBARA


No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com