~~Kiasan "Sakinah"-XPDC~~


~~Asalnya... Memang dulu aku tak percaya...
Sehingga aku jumpa sakinah...
Cinta boleh mencair segala...
Biar keras bagai teras buana...

~~Katakan... cantik mana aku tak tergoda...
Sehingga aku jumpa sakinah...
Pintu hati yang tertutup terbuka...

~~Datang azam nak mengolah...
Rancak...Dunia...
Berlagu tipu daya...
Mustaqim...semula...

~~Biarlah orang-orang macam aku bahagia...
Biarlah orang-orang macam aku merdeka...

~~Tutup mata buka mata sakinah...
Dalam lena dalam jaga sakinah...

~~Kenal diri siapa sebenar...
Cairlah segalanya...
Yang tinggal hanya benar...~~

*** 

(Makna Lirik)

~~Sakinah itu bermaksud yang tenang, tenteram...

~~Pada rangkap pertama, penulis mengatakan bahawa dia pernah tidak mempercayai kewujudan ketenangan jiwa yang lahir dari dalam diri yang bersih dan suci. Bahkan baginya perkara itu bagaikan khayalan semata-mata. Sehinggalah dia berjumpa dengan Pemilik Ketenangan (Sakinah) itu sendiri. Lalu berkembang mekarlah bunga cinta yang hampir mati kelayuan. Ternyata Allah itu menunjukkan kekuasaanNya dalam mentadbir hati dan jiwa hambaNya. Walau sekeras manapun hati hambaNya, pasti akan cair tatkala diperlihatkan dzatNya.

~~Jika dahulu mereka mengatakan bahawa 'alam roh' itu hebat, 'alam roh' itu cantik, 'alam roh' itu tenang... langsung tidak membangkitkan berahi si penulis. Sehinggalah dia berjumpa Sakinah... lantas pintu hatinya yang tertutup kini terbuka.

~~Kesungguhan hendak menguasai nikmat dunia terkubur begitu sahaja... setelah cahaya cinta Allah itu menguasai seluruh 'alam roh', lalu kembalilah penulis ke jalan yang lurus lagi benar...

~~"Biarlah orang-orang macam aku bahagia...
"Biarlah orang-orang macam aku merdeka.." 
Bermaksud berilah kebahagiaan kepada diri rohani... berilah kemerdekaan kepada diri rohani dari belenggu hawa nafsu.

~~Bila kenal empunya Diri, pasti seluruh 'alam' (mulki, malakut, jabarut, lahut) mendapat ketenangan setiap masa. Biarpun dalam jaga dan dalam lena.

~~Kenal Diri yang sebenar-benar Diri... cairlah kita (sifat-sifat manusia).. lalu yang tinggal hanya Dia... tiada lagi kita... (Fana' Allah)~~

~~Wallahua'lam~~

~~Sesungguhnya Allah itu Maha Berkehendak~~

3 comments:

Copyright© All Rights Reserved sofya-mencaridiri.blogspot.com